400 TL ve üzeri alışverişlerinizde KARGO BEDAVA
Robinson Crusoe
Daniel Defoe
Gemisi ıssız bir adada karaya oturan Robinson Crusoe hayatta kalmayı öğrenmek zorundadır. Başlangıçta tek başınadır ve onu bekleyen pek çok tehlike vardır. Bir gün adaya ellerinde esirlerle yamyamlar gelir. Robinson esirleri kurtarmak ister ama bu işin sonunda onlarla aynı kaderi paylaşma tehlikesi de vardır. Robinson belki de hayatı boyunca bu adada yapayalnız kalacaktır!
1700'lerin başlarında, gerçekten yaşanmış birçok ıssız adaya düşme hikâyesi vardır. Defoe kitabı yazarken, dört yıl boyunca bir adada yaşayan Andrew Selkirk'ten etkilenmiştir. Bu hikâye İngiltere'nin kendi kültürünü, imparatorluğu içinde yer alan milletler üzerinde baskıcı bir şekilde direttiği bir dönemde yazılmıştır. Crusoe adanın 'Kralı' olarak betimlenmiştir ve romanın sonlarına doğru, adadan bir 'koloni' olarak bahsedilmektedir. Crusoe ve Cuma arasında, belirgin bir sahip/köle ilişkisi vardır. Fakat zaman içinde Crusoe'nun kölelik konusundaki fikirleri değişir.
Hikâye, bir gemi kazasıyla ıssız bir adaya düşüp 27 yıl orada mahsur kalan Robinson Crusoe'nun günlüğüdür. Adada 25 yıl boyunca huzur içinde yaşadıktan sonra yamyamlar adasını ziyaret eder. Crusoe bir esiri onların elinden kurtarıp ona Cuma adını verir. Birlikte başka esirleri de kurtarırlar: Bir İspanyol ve onlara, Avrupa'ya gitmelerine yardım etmek konusunda söz veren, Cuma'nın babası. Fakat bu yardım henüz onlara ulaşamadan, Crusoe ve Cuma bir İngiliz gemisini isyancılardan geri alır ve geminin kaptanı onları İngiltere'ye götürür.
• Çocuklara daha önce bu kitabı duyup duymadıklarını sorun. Bu hikâye hakkında neler biliyorlar? Hikâyeyi daha önce duymadılarsa, kitabın kapak resmine bakarak, konusunun ne olduğu hakkında bir tahmin yürütmelerini isteyin.
Amaç
• Günlük nedir?
• Günlük türünü kavratın. 11. sayfanın sonunu birlikte okuyun. Öğrenciler okurken onlara sadece bir günlük yazısında görebilecekleri cümle biçimlerini sorun. Ör. birinci tekil şahıs. Kullanılan dil, hikâyenin geçtiği zaman dilimini nasıl yansıtıyor?
• Çocuklara 4 Kasım 1659'a ait günlük yazısını okuyun. Kamp kurma bölümünü çocuklardan dikkatle dinlemesini ve kampın nasıl göründüğünü hayal etmelerini isteyin. Hayallerindeki görüntüyü çizim yaparak da anlatabilirler.
• Betimleme nedir?
• Hikâyede bulunan temalar nelerdir? Öğrencilerin hikâyede buldukları temaları tartışın.
Konuşma
• Sınıfı iki gruba bölüp bir münazara düzenleyin. Çocukların yarısı ıssız bir adada yaşamanın çok güzel olduğunu, diğer yarısı da çok kötü olduğunu savunsun.
Yazma
• Çocuklardan kendi hayatlarından yola çıkarak Robinson Crusoe gibi bir günlük tutmalarını isteyin. Günlüğü yazarken, yazarın yaşadıklarını anlatmak için kullandığı yöntemi kullanarak her gün için birer paragraf yazmalarını isteyin.
• Çocuklardan kitabı tarayıp denizcilikle ilgili sözcükleri yazmalarını isteyin.
Yaratıcı Drama
• Gönüllü bir öğrenci kitaptan seçtiği bir bölümü pandomim ile canlandırsın. Sınıftan, canlandırmanın kitabın hangi bölümünden olduğunu tahmin etmelerini isteyin. Başka bir öğrenci de seçtiği başka bir bölümü canlandırabilir.
Coğrafya
• Çocuklardan kitabı tarayıp adadaki önemli noktaların listesini yapmalarını isteyin. Daha sonra, Crusoe'nun adasının küçük bir haritasını çizebilirler.
Tarih
• 15. yy.-16. yy.’ın en önemli kâşifleri kimlerdi? Gemileri nasıldı? Gemilerin zaman içinde nasıl değiştiğini inceleyin.
Doğa ve Evren - Birey ve Toplum – Kişisel Gelişim
Kim Olduğumuz – Bulunduğumuz Yer ve Zaman – Kendimizi İfade Etme Yollarımız
Bu web sitesi kullanıcı deneyimini iyileştirmek için çerezler kullanır. Web sitemizi kullanmak suretiyle tüm çerezlere Çerez Aydınlatma Metnimiz uyarınca onay vermiş olursunuz.
Daha fazlası
Güncel web siteleri Javascript gerektirir. Tarayıcınızın Javascript desteği yok veya kapalı, site düzgün çalışmayacaktır.
Lütfen güncel ve Javascript desteği açık bir tarayıcı kullanın.